Wat een mooie dag voor de - - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Jorien - WaarBenJij.nu Wat een mooie dag voor de - - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Jorien - WaarBenJij.nu

Wat een mooie dag voor de -

Door: Jorien

Blijf op de hoogte en volg Jorien

13 Mei 2014 | Japan, Fukuoka

Wat een heerlijke dag was vandaag! 27 graden met zon maakt al snel veel goed, helemaal in tegenstelling tot de verzopen dag van gisteren.

De dag begon met het bezoeken van een Zentuin. Een erg mooi aangelegde tuin met stromende beekjes, aangeharkt symbolisch zand en schaduwrijke plekjes om je terug te trekken. De tuin lag aan een soort heel breed Vondelpark (inclusief joggende Jappen, die het blijkbaar prefereren om met mondkap en handschoenen aan te rennen), en aan een heel groot meer. Een mooi plaatje dus om onderweg ook lekker te relaxen op het terras van één van de vele Starbucks. Onderweg zagen we ook nog een vers bruidskoppel, gekleed in traditionele trouwkleding, wat een erg mooi gezicht was.

Daarna werden er weer diverse Schrijnen bezocht, welke allemaal even mooi zijn. Bij één van de Schrijnen stond een ceremonie op het punt van beginnen. Het was een open tempeltje dus konden we van buitenaf de ceremonie meemaken en filmen. Er stonden aan de zijkant drie personen in kledendracht, klaar om een ceremonie uit te voeren. Éen van deze mannen zag ons met onze camera's en kwam op ons af. Hij knoopte in erg goed Engels (=hier erg zeldzaam) een gesprek met mij aan en vroeg waar we vandaan kwamen etc. Deze man bleek de Priester zelf te zijn! De ceremonie zou een dodenherdenking zijn met mantra's en dans. Dit was erg indrukwekkend om in het echt te mogen ervaren. Jappen, Boeddhisten, gaan erg anders om met de dood. Zij rouwen niet (uiterlijk) maar eren ze en bidden tot ze op dat zij ook in net Nevada (Hemel) mogen komen. Toen we genoeg van de dienst hadden gezien en weggingen, besloot ik als blijk van dank een buiging naar de Priester te maken, die met een gebed bezig was. Tot mijn verbazing en trots boog hij naar me terug!

Als lunch hebben we werkelijk verrukkelijke sushi gegeten en hebben wij onze buiken volgegeten voor maar €7,- p/p. Japan is qua prijzen vergelijkbaar met Nederland, maar godzijdank is mijn geliefde sushi er een stuk goedkoper. Joop vond het ook erg lekker. De maaltijden duren wel nog behoorlijk lang, aangezien het eten met stokjes en afwezigheid van bestek nog een lastige is voor hem en veel andere reisgenoten!

'S middags hebben we nog de restanten van een oud Samuraikasteel bezocht. Voor de oudere reisgenoten was dit een behoorlijke klim, welke het na het zien van het weidse uitzicht over de stad wel de moeite waard maakte. De geschiedenis van de Samurai is ons ook nog verteld; in hun regerende periode scheen er een constant gevoel van angst op straat te heersen. Samurai hadden het recht om te doden wie ze wilden en scheel kijken was schijnbaar al genoeg om je hoofd eraf gehakt te krijgen. Het maken van een buiging schijnt hier vanaf te stammen; tijdens de buiging kan de Samurai zijn besluit maken. Dat geeft opeens toch een andere kijk op het hoffelijke gebaar.

Bij een andere Schrijn was de grootste houten Buddha van Japan te zien, wel 11 meter hoog maar liefst! Heel helaas mochten er geen foto's gemaakt worden, maar mijn mond hing zo open van de schoonheid van deze Buddha dat ik een foto maken ook een oneerbiedig gebaar vond.

We zijn nog naar een uitgebreid winkelcentrum geweest waar een optreden plaatsvond; op de live uitgevoerde muziek van "Kom erbij" van Belle en het Beest was een prachtige geografie gemaakt van minstens 20 fonteinstralen, die sierlijk om elkaar heen kronkelden en dansten als een soort vuurwerkshow. Erg mooi! Na deze lange ochtend en middag hebben Joop en ik lekker samen een taxi naar het hotel genomen waar we nu even kunnen rusten. Straks gaan we uit eten met de groep, wederom bij de Italiaan omdat Joop en ik ze erg lekker hebben gemaakt met ons verhaal van gisteren :-)

Morgenvroeg start de busrit naar Nagasaki, die maar liefst 10 uur zal duren!

• 13 Mei 2014 - 11:36

Nicole:

Hoi Joop en Jorien,

Wat fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben!
    Ik ben nu al heel erg benieuwd naar de foto's.
    Heel veel plezier nog.

Liefs Nicole.

• 13 Mei 2014 - 16:39

Monid Pluimers:

Hoi Joop en Jorien,

wat ontzettend leuk om dit te lezen. Fijn dat de reis nu mooi is, ondanks de lange reis en het wachten.
    Groeten, en nog heel veel plezier.

Groeten,
    Monic

• 13 Mei 2014 - 18:48

Yvonne:

Hoi beiden,
    wat een heerlijk verhaal weer, ga zo door, ik geniet ervan en kijk uit naar het volgende hoofdstuk.
    Liefs, Yvonne

• 14 Mei 2014 - 03:11

Donja:

Genieten met zijn tweeën.
    Ziet er allemaal goed uit

Gr Donja