Aso vulkaan en Beppu aan zee - Reisverslag uit Beppu, Japan van Jorien - WaarBenJij.nu Aso vulkaan en Beppu aan zee - Reisverslag uit Beppu, Japan van Jorien - WaarBenJij.nu

Aso vulkaan en Beppu aan zee

Door: Jorien

Blijf op de hoogte en volg Jorien

18 Mei 2014 | Japan, Beppu

Gisteren de lange treinrit was zeker geen vervelende dag. Verdeeld over de dag hebben we in vier verschillende treinen gezeten, waaronder in de Shinkansen, de kogeltrein. Treinen in Japan zijn ontzettend groot, mooi, luxe, schoon, met houten vloeren en grote leren stoelen. In Nederland zouden de stoelen direct met messen bewerkt worden en graffiti op de vloer gespoten worden. De treinen zijn over het algemeen luxer dan eersteklas vliegen. Tijdens de treinreis hadden we een vijf uur durende tussenstop in het dorp Aso, gelegen in een enorme vulkaan. Deze vulkaan is 90.000 jaar geleden uitgebarsten, heeft een doorsnede van 128 kilometer, heeft meerdere kleinere vulkanen in zich en is nog actief. Omdat de enorme uitbarsting zo lang geleden plaatsvond zijn er veel dorpjes in de vulkaan gebouwd. Alleen de kleinere echt actieve vulkaantjes zijn niet bewoond natuurlijk, maar zijn wel stuk voor stuk trekpleisters. Joop en ik waren beiden nog nooit bij een vulkaan geweest en we vonden het beiden wel indrukwekkend. Het was zo diep, heet, geel, en die zwavellucht! Mooi hoor. Na de bezichtiging konden we kiezen om met de bus terug naar het dorp te gaan of te voet, een wandeling door de natuur van een uur. Joop is liever lui dan moe en wilde graag met de bus; ik heb hem toch weten over te halen mee te gaan wandelen samen met drie anderen van de groep. De wandeltocht bleek ontzettend zwaar en voor de helft bergopwaarts te gaan. We hebben elkaar naar de top gecoacht (door het leeftijdsverschil zijn wij constant een stuk sneller dan de rest van de groep), en bovenaan konden we genieten van een adembenemend uitzicht. Toen ik op adem was gekomen ben ik nog een stuk teruggelopen om 76-jarige Albert omhoog te coachen, zijn spullen te dragen, te wapperen met de waaier en water te geven. Chapeau voor Albert!!!
Na dit bevredigende avontuur moesten we nog twee uur in de trein richting Beppu. De vijf wandelaar en de reisleider lagen uitgeteld te slapen (inclusief ikzelf), en om 21:30u kwamen we in het mooiste hotel tot nu toe aan in Beppu.
De volgende dag hebben we verschillende "hellen" bezocht, grote tuinen met gloeiendhete bronnen van verschillende stoffen. In totaal zijn er acht, wij hebben er twee bezocht. De kokende zee hel (het kokende water lijkt op een heldere zee) en de monnikkenhel (de kokende, borrelende grijze klei lijkt op het kale hoofd van een monnik). Dit was toch wel even leuk om te zien en je kon er fijn pootje baden.
`s Middags hadden we vrij. Joop en ik hadden zin om er samen eens op uit te trekken. Wij wilden graag naar een soort van SeaLife achtig park en een park met 500 Maki-apen. We moesten er met de bus zien te komen. Ik had al wel gehoord dat de rest van de groep hier ook wel oor naar had, maar ik had zelf ook wel even behoefte aan rust en dus zijn Joop en ik er snel samen vandoor gegaan.
De beide parken waren erg mooi en indrukwekkend. In het waterpark waren heel veel zeedieren te vinden die wij niet kenden, en erg grote ook. We hebben met verbazing naar de uit de kluwen gegroeide zeeleeuwen, roggen en haaien gekeken. Echt prachtig om te zien! Vervolgens gingen we dus naar het apenpark waar alle apen los rondlopen. Joop vond de apen maar niks en kwam er liever niet bij in de buurt. Mooi vond hij ze wel en we hebben onze ogen uitgekeken naar alle vlooiende, zonnebadende, etende en spelende apen die soms wel erg menselijk gedrag vertoonden. Na deze parken te hebben bezocht hebben we met een lekker drankje een half uur op een bankje van het prachtige uitzicht van de zee zitten genieten. Eenmaal terug hoorden we van groepsgenoten dat ze ook wel graag hadden willen gaan, maar dat ze niet durfden zonder ons. Lekker puh! Haha! Wij hebben in ieder geval een zeer geslaagde, rustige en mooie dag gehad.

• 18 Mei 2014 - 14:26

Judith:

Weer een paar mooie verslagen om te lezen. Goed te zien dat jullie je zo goed vermaken. Ook leuk om te zien dat jullie soms even tijd voor jullie zelf nemen. Joop heeft af en toe wel wat quality time verdiend!!
    Groetjes aan Joop!!
    Ps. Joop nog iemand van de leiding gezien in het apenpark? ? ;)

Groetjes Judith P

• 19 Mei 2014 - 13:09

Jeannet :

hoi Joop en Jorien,

Via Karin van De Zwaluwborgh heb ik vanmorgen gehoord dat jullie al in Japan zijn.
    Daarom heb ik net alle verslagen van de afgelopen week bij gelezen en de mooie foto's bewonderd.
    Het is leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen.
    Wat ben je weer een geweldige reis aan het maken Joop.
    En met Jolien heb je een leuke reisgenote gevonden.
    Geniet er samen maar van.

Ik zal tante Mieke deze link sturen, dan kan zij jullie ook volgen.
    Goede reis nog en ik kijk uit naar het vervolg....

groetjes van Jeannet uit Geleen